Maserati Granturismo
Díky inspiraci jednoduchými linkami sportovních aut padesátých let je nové Maserati GranTurismo jednou z nejkrásnějších kreací značky.
Aston Martin se zapletl s Jamesem Bondem, Ferrari spokojeně lepí svého vzpínajícího se koně na cokoli od bot až k panenkám Barbie a SUV Cayenne znesvětilo všechno, co vybudovala skvostná devětsetjedenáctka. Pravděpodobně tak nastal čas, kdy zákazníka s vytříbeným vkusem začne zajímat Maserati. To se totiž tváří, jako by se ho v žádném případě netýkala žádná rychlostní a emisní omezení, rozdvojenost charakteru a bezpohlavnost, vlastnosti tak typické pro motorismus jednadvacátého století. Zdá se, že maserati budou ta auta, která dovedou své řidiče jak hýčkat, tak potěšit výkonem. Mám rád Ferrari, Aston Martin i Porsche (tedy, ehm, skutečná Porsche), ale to nekonečné navyšování výkonu u aut určených do běžného provozu mi připadá jako pořádání koňských dostihů na školním hřišti. Frustrující a zneuctěné tím, že se nakonec projeví maximálně pět procent z celého potenciálu.
Maserati jde ovšem na věc přes luxus. A ve spojení s Pininfarinou dostal luxus v novém GranTurismu mnohem větší prostor než sportovní výkon. „Samozřejmě existují luxusní auta s velkým výkonem,“ říká Pininfarina, „ale podstatnou věcí je luxus. Auto musí být elegantní a pohodlné na dlouhé cestování, musí být zábavné pro řízení, ale také musí být připravené na ulice ucpané hustým provozem. Prostě opravdové Grand Turismo. Použitelné na každý den nebo na veselé víkendové ježdění. A musí být jak bombasticky rychlé, tak schopné jen tak relaxovat.“ Pokaždé je skvělé sledovat, když se dostane kdysi vyhlášená automobilka zpátky do formy. Už jsme to zažili s Aston Martinem, podobně to zvládl i Bentley. A teď to probíhá u Maserati. (Porsche a Ferrari nikdy o svou prestiž nepřišly). Zlatá éra Maserati byla v padesátých letech minulého století a auta z té doby také posloužila Pininfarinovi jako hlavní zdroj inspirace při návrhu nového GranTurisma. Nové kupé vypadá tak, jak vypadá i díky Maserati Birdcage, což byla přezdívka pro Tipo 61 z roku 1959. To bylo, jako většina sporťáků té doby, opravdu minimalistické, dokonce nemělo ani dveře.
„Nechtěli jsme nic okázalého, stejně jako Birdcage,“ vysvětluje dál proslulý designér, „jen elegantní karoserii, která by přikryla nezbytnou techniku. Moderní Maserati musí být agresivní, ale také velice elegantní. To je základ.“ Nicméně, GranTurismo má dveře. Dvoje. Je to klasické velké kupé s motorem vpředu a s poháněnou zadní nápravou. A cenou začínající někde u tří milionů korun. Hlavními soupeři se tak stanou Jaguar XKR, Mercedesy SL a CL 500 a BMW 6 (M6 už by bylo moc drsné). Nejhezčím Pininfarinovým sedanem na aktuálním trhu je pravděpodobně Quattroporte a mezi ním a GranTurismem je zřetelná vazba. GranTurismo stojí na stejné, jen lehce upravené platformě a totožná je i mechanická podstata obou aut. Stejné je zavěšení kol, dvojité lichoběžníky vpředu i vzadu, elektronicky regulovatelné plynové tlumiče vyrovnávající nerovnosti. Což znamená, že bude skvělé.
Stejný osmiválec s objemem 4,2 litru, který se díky přídavku dalších pěti koní dostal na konečný výkon 405 k, bude mít jen o trochu drsnější zvuk. Bude vyráběný u Ferrari v Maranellu na stejné lince, která vyrábí skvělé osmiválce a dvanáctiválce pro auta s koněm ve znaku a nemá chybu. Maximálka GranTurisma je 285 km/h a zrychlení z nuly na sto zabere 5,2 vteřiny. Automatická převodovka ZF je jen dalším dílem skládačky. Jde o adaptivní mechanismus, který se přizpůsobuje stylu jízdy - když spěcháte, tak drží motor v otáčkách. Je to stejný systém, který má pod kapotou Aston Martin DB9 nebo Jaguar XKR, a stejně jako u těchto dvou můžete i tady řadit pádly pod volantem. Stinnou stránkou auta je délka a hmotnost. S 4875 mm není auto jen podstatně delší než staré Maserati Coupé, ale je větší než většina jeho rivalů. A také je těžší. Hliníkem prošpikovaný Jaguar XKR je lehčí o celé dva metráky!
Přestože jsou zadní sedadla překvapivě prostorná a pohodlná, je to sedačka řidiče, ve které budete chtít sedět. Kožený volant, ciferníky s obrovskými čísly a jen několik centimetrů před nimi silný osmiválec, který dává autu styl, rychlost, citlivost a pasuje ho do role sportovního vozu, jenž by se mohl stát nejžádanějším autem této dekády.
Potřebujete vědět
Maserati GranTurismo
Motor: vidlicový osmiválec
Objem: 4244 cm3
Výkon: 405 koní v 7100 ot./min.
Točivý moment: 461 Nm v 4750 ot./min.
Zrychlení 0-100 km/h: 5,2 s
Maximální rychlost: 285 km/h
Hmotnost: 1880 kg
Spotřeba: nezjištěna
Cena: 2 900 000 Kč (odhad)
Oprava
(David, 2. 10. 2007 20:49)